Subject: FW: JuM statistika raske tervisekahjustuse kohta
From: "JM info Shared MB"
To: "JM info Shared MB"
Date: Thu, 4 Apr 2024 10:26:08 +0300

From: Karita Karotam <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >

Sent: Wednesday, April 3, 2024 5:08 PM
To: Anna-Liisa Uisk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: JuM statistika raske tervisekahjustuse kohta

Tere, Anna-Liisa

Oleme koos SKA-ga ümberkorraldamas vägivallakuriteo ohvritele mõeldud
riiklikku hüvitiste süsteemi, et see muuta lihtsamaks ja läbipaistvamaks,
kuna hetkel taotleb/saab hüvitist väga vähe inimesi. Vägivallakuriteoks
loeme Ohvriabi seaduse § 35 järgi otseselt isiku elu või tervise vastu
toime pandud kriminaalkorras karistatavat tegu, mille tagajärg on ohvri
surm või raske tervisekahjustus karistusseadustiku tähenduses.

Ilmselt on neid, kes hüvitist saada võiksid tegelikkuses rohkem kui täna
meieni jõuab. Kuna uus süsteem tuleb paindlikum ning ohvrisõbralikum, siis
on oodata, et hüvitise taotlejate ja saajate arv tõuseb. Selleks, et
teenust paremini disainida soovime uurida, kui palju võiks potentsiaalselt
olla neid, kellel üldse oleks õigus taotleda kuriteoohvri hüvitist.

Minu soov on teada saada, kui palju on registreeritud isikuvastaseid
kuritegusid (näiteks eelmisel aastal, kuid veel parem kui viimasel 3.-5.
aastal), mille tagajärjeks on raske tervisekahjustus või vähemalt 4 kuud
kestev tervisehäire ehk et kui suur on potentsiaalne teenuse sihtrühm. Ja
millise karistusseadustiku § alusel on neil kriminaalmenetlus algatatud.

Seni oleme aluseks võtnud Justiitsministeeriumi lehel avaldatud
kuritegevuse statistika, kust on lihtne välja võtta KarS § 118 alusel
registreeritud „raske tervisekahjustuse tekitamine“ statistikat, mis oli
eelmisel aastal 37. Lisaks saab liita siia ka veel KarS § 119 statistika
ehk 14. Ning lisaks ka § 113 ja § 114 . Lugesin ühte paari aasta tagust
kirjavahetust SKA-st Kati Mäesaare ja teil varem töötanud Brit Tammiste
vahel ning kui ma õigesti aru sain, siis selgus, et kui teha veidi
„näputööd“, siis peaks olema võimalik võtta välja ka teiste KarS-i
paragrahvide sees olevaid raske tervisekahjustuse tekitamise juhtumeid.
Näiteks § 1191 lg 1 -  Kakluses osalemise, samuti kahe või enama isiku
poolt toimepandud kallaletungis osalemise eest, kui sellega on kaasnenud
raske tervisekahjustus või inimese surm, karistatakse kuni viieaastase
vangistusega. Raske tervisekahjustus esineb ka mujal: § 133 lg 2 p 5 ; §
1381 lg 2 p 5; § 141 lg 2 p 3; § 1411 lg 2 p 3; § 200 lg 2 p 5; § 214 lg 2
p 3; § 244 lg 2; § 246 lg 2; § 422 lg 1; § 423 lg 1. Seega ma ise näen
kuritegevuse statistika tabelit, kus on statistika paragrahvide lõikes,
kuid kahjuks ei näe eelmainitud paragrahvide puhul just nende lõigete
alusel registreeritud statistikat, mis käib ainult raske tervisekahjustuse
tekitamise kohta. Mina ja meie tiim oleks äärmiselt tänulik, kui sa palun
saaksid meid sellega aidata. Panin manusesse ka ühe faili, mille ise
koostasin (ehk on sinna hea juurde lisada). Kõige olulisem olekski näha
KarS §-de § 141 lg 2 p 3; § 1411 lg 2 p 3; § 200 lg 2 p 5; § 214 lg 2 p 3;
§ 422 lg 1; § 423 lg 1 sisse.

Lisaks küsin igaks juhuks üle ka selle, kas on nii, et raske
tervisekahjustus ei tähenda ainult füüsilisi vigastusi vaid selle
statistika hulgas võib olla ka psühholoogilisi vigastusi?

Parimate soovidega

Karita